Domena dla Twojej strony – co warto wiedzieć zanim ją wybierzesz?

Domena dla Twojej strony – co warto wiedzieć zanim ją wybierzesz?

W toku ostatnich 30 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę internetową. A pierwszym krokiem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.

Jak wybrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej strony?

Dobór domeny, a zwłaszcza tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, że jest odpowiednia do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasz biznes działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, elblag.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. .pt (Portugalia), .ru (Rosja) czy .fi (Finlandia), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Rzecz jasna są także rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .blog, .edu, .gov, .org.

Odpowiednio przemyśl również nazwę główną domeny

O wiele więcej planowania zabierze na pewno selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, powinno się wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo sporów sądowych z konkurencją.